Nie dla zamachu na PKP LHS Sp. z o.o. z siedzibą w Zamościu!

25 września br. na sali sejmowej podniosłem w sprawach bieżących ważny temat dla życia gospodarczego kraju, oraz zdecydowanie, także dla naszego regionu. Dyskutowany w rządzie projekt z dnia 7 lipca 2014r, o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym może negatywnie wpłynąć m.in. na funkcjonowanie PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o. z siedzibą w Zamościu. Postanowiłem interweniować, dlatego złożyłem w tej sprawie także zapytanie poselskie.

PKP LHS Sp. z o.o. z siedzibą w Zamościu to jedna z nielicznych spółek kolejowych przynoszących zyski, a niebawem może ulec to zmianie przez zmiany w ustawie. Spółka na niemal 400-kilometrowej linii z Hrubieszowa na śląsk jest przewożnikiem oraz zarządcą kolei. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju planuje rozdzielić te funkcje co jest nieopłacalne - powoduje konieczność dotowania zarządcy z budżetu państwa – przykład to PKP PLK S.A.

Firma ta jest stale unowcześniania i rozbudowywana. W ubiegłym roku wpłaciła do budżetu państwa 16,4mln zł podatku dochodowego oraz zatrudnia ponad 1 200 osób.

Dlatego jako poseł na Sejm RP z dużym niezadowoleniem przyjąłem -podobnie jak załoga spółki-  informację o projekcie w/w ustawy w którym rozdzielenie działalności przewoźnika i zarządcy linii kolejowej obejmie obligatoryjnie także PKP LHS Sp. z o.o.

Wdrożenie zmian w omawianej ustawie spowoduje, że LHS - przewoźnik i zarządca Linii Hutniczo-Szerokotorowej o długości nie przekraczającej 500 km (do których ta poprawka się tyczy)  - z obecnego dochodowego, dobrze funkcjonującego, strategicznego dla kraju przedsiębiorstwa, stanie się spółką wymagającą dotacji budżetowych. Cała sytuacja wpłynie negatywnie na sytuację finansową nie tylko w/w spółki ale także i budżetu panstwa.

Rozgoryczenie jest tym większe, że projekt ten nie był przedmiotem konsultacji społecznych, a w omawianym zakresie zasadniczo różni się od projektu konsultowanego wiosną tego roku. Dlatego należy zabiegać o to by firma mogła funkcjonować w obecnym kształcie i by mogła w dalszym ciągu się rozwijać.

Liczę na wsparcie wysiłków moich i załogi także ze strony innych polityków i samorządowców z regionu.

Poniżej treść mojego zapytania do pani Marii Wasiak, Minister Infratruktury i Rozwoju:

  

 

 

Artykuły:

Rząd wpuści za granicę szerokie tory
Gazeta Polska Codziennie

Fragment:
"7 lipca 2014 r. rząd skierował do Sejmu nowelizację ustawy o transporcie kolejowym. Proponowane przepisy mogą powodować perturbacje w PKP LHS, dochodowej spółce kolejowej, która zawiaduje jedynym w Polsce 400-kilometrowym szerokim torem. Ministerstwo tłumaczy zmiany wymogami Unii Europejskiej, ale eksperci i opozycja przestrzegają przed niekorzystnym wpływem na firmę. – Takie zmiany mogą zagrażać stabilności spółki – mówi nam Sławomir Zawiślak, poseł PiS u z Lubelszczyzny.

W całej Europie istnieje kilka różnych rozstawów szyn kolejowych. Jednak na Zachodzie oraz w Polsce zdecydowana większość jest zgodna ze standardem zaproponowanym przez Anglika George'a Stephensona i wynosi 1435 mm. Takiego rozwiązania nie przyjęto w Związku Sowieckim, który postanowił na całym swoim terytorium zastosować szerszy o 85 mm rozstaw szyn, co było spowodowane głównie kwestiami militarnymi.
Dostęp do szerokich torów miała PRL jako kraj bloku wschodniego, który był łupiony z cennych surowców. Tym oknem na ZSRS był tor biegnący z Zagłębia Dąbrowskiego przez województwa śląskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie, lubelskie do Hrubieszowa, a potem dalej na Ukrainę. Dziś prawie 400-kilometrowym odcinkiem zarządza PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Będąc monopolistą, spółka organizuje transport i zarządza infrastrukturą. Robi to na tyle dobrze, że nie ma żadnych kłopotów finansowych, przynosi zysk i jest trzecią spółką pod względem udziału w rynku przewozowym w Polsce. W 2012 r. przyniosła 50 mln zł zysku i zatrudnia 1200 osób.
Taki model funkcjonowania spółki chce jednak zmienić rząd, który forsuje zmiany w ustawach o transporcie kolejowym i publicznym transporcie zbiorowym

Autor: Jacek Liziniewicz"

Poseł interweniuje w sprawie pociągu
NOWa Gazeta Biłgorajska

Zostawcie LHS
roztocze.net

Poseł Zawiślak przeciwny rozdzieleniu LHS-u
ezamosc.pl

Zamach na LHS!
zamojska.org

Zawiślak: Dyskutowany w rządzie projekt nowelizacji może negatywnie wpłynąć na PKP LHS
biznesalert.pl

Protesty przeciw zmianom w PKP LHS
rynek-kolejowy.pl

Aktualności

Najnowsze galerie

Linki

sejmrp

pis

kppis

luw

uml

mypis solidarnosc

ruch-spol-kaczynski

Solidarni2010