Lubelska Rada Regionalna Lublin, 11 lutego 2014 r.
Prawa i Sprawiedliwości
Szanowni Państwo
Redaktorzy Naczelni
Dzienników, Czasopism
i mediów elektronicznych
Województwa Lubelskiego
Komunikat prasowy
w sprawie „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie lubelskim"
W załączeniu przekazujemy Państwu uwagi i propozycje Lubelskiej Rady Regionalnej Prawa i Sprawiedliwości do „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie lubelskim", przekazane Marszałkowi Województwa Lubelskiego. Członkowie LRR PiS apelują jednocześnie do Zarządu Województwa Lubelskiego o gruntowną zmianę planu, który w wielu punktach jest zaprzeczeniem idei zrównoważonego rozwoju naszego województwa. Analiza planu, poprzedzona aktywnym, wieloletnim działaniem radnych wojewódzkich PiS oraz parlamentarzystów PiS w obszarze publicznego transportu zbiorowego na terenie naszego województwa– zarówno drogowego jak i kolejowego – każe sformułować następującą tezę: plan sporządzony przez koalicję PO-PSL konsekwentnie stawia na rozwój największych ośrodków kosztem mniejszych. W związku z tym nie przewiduje integracji transportu publicznego dla małych ośrodków oraz ujawnia brak koncepcji na poprawę i zwiększenie dostępu do transportu publicznego mieszkańców wszystkich regionów województwa.
Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego wydaje się niestety być kontynuacją działań, które z roku na roku utrudniają mieszkańcom województwa dostęp do publicznych przewozów. Członkowie LRR PiS wyrażają sprzeciw wobec takich działań i jednocześnie apelują do wszystkich samorządów województwa o zaangażowanie się w trwające - bardzo krótkie- konsultacje społeczne w celu zmiany polityki Zarządu Województwa Lubelskiego, zwłaszcza w kontekście zadań, jakie na gminy i powiaty nakłada ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Rozwój poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zależy w bardzo dużej mierze od dostępności komunikacyjnej. Stąd tak ważne jest rzeczowe i gruntowane przeanalizowanie planu przez gospodarzy wszystkich wspólnot samorządowych.
Wśród wielu negatywnych aspektów w.w planu warto również wymienić:
1- brak wskazania dotychczasowej rentowności poszczególnych linii komunikacyjnych mimo wymogu ustawowego (zwłaszcza w przewozach kolejowych),
2- zbyt ogólnikowe opisanie zasad organizacji przewozów przez samorząd wojewódzki,
3- projekt nie przewiduje integracji transportu publicznego dla małych ośrodków,
4 - brak w nim określenia roli i znaczenia Przewozów Regionalnych w systemie transportowym w województwie,
6- wobec konsekwentnego dążenia Zarządu Województwa Lubelskiego do prywatyzacji PKS-ów nie wystąpi integracja na III etapie s. 63, podobnie dotyczy to etapów II i I. UMWL wydając w różnym systemie koncesje prywatnym przewoźnikom, wyprzedając PKS-y nie zadbał o swój własny interes i jednocześnie udowadnia, że tylko prywatne jest efektywne. Dlatego przy braku nasycenia siecią kolejową, ograniczeniu środków finansowych na finansowanie systemu transportu publicznego w niektórych częściach Lubelszczyzny w ogóle nie wystąpi żadna integracja.
Generalnie plan zbyt szczegółowo wchodzi w niektóre obszary (systemy informacji dla pasażera, rozwiązania taryfowe), a zbyt ogólnikowo traktuje istotę planu, czyli systemowe rozwiązania prawno-ekonomiczne (za dużo jest przeniesień z ustawy, a za mało oryginalnych rozwiązań dotyczących Lubelszczyzny). Brak w nim koncepcji na poprawę i zwiększenie możliwości korzystania z transportu publicznego.
Członkowie Lubelskiej Rady Regionalnej PiS od wielu lat podejmują aktywne działania mające na celu zahamowanie procesu uwstecznienia publicznego transportu zbiorowego w naszym województwie. Przykładem tych działań jest konsekwentna, choć niestety z winy koalicji większościowej, rządzącej województwem, nieskuteczna obrona PKS, a także walka o połączenia kolejowe zwłaszcza do powiatów byłego województwa zamojskiego.
Dlatego liczymy, że przedstawione przez nas, a uzgodnione z przedstawicielami strony społecznej uwagi do w.w dokumentu, zostanąuwzględnione dla dobra mieszkańców naszego województwa i umożliwienia jego rozwoju.