Jednym z ważnych priorytetów pracy prowadzonej przez posła Sławomira Zawiślaka jest moblilizowanie wojewódzkich władz samorządowych w zakresie odpowiedniego zabezpieczenia dostępu do publicznego transportu drogowego dla mieszkańców naszego regionu. Pokłosiem uczestnictwa posła w XV Sesji Sejmiku Województwa Lubelskiego, w czasie którego przedstawienił swoje stanowisko w punkcie obrad dotyczącym informacji o sytuacji PKS-u, podległego samorządowi naszego województwa oraz informacji członka Zarządu Woj. Lubelskiego Pana Jacka Sobczaka w zakresie możliwości utworzenia PKS Roztocze, jest pismo, jakie skierował do Marszałka Województwa Lubelskiego.
BPSZ 0272/28/11 nr 25 Zamość, dnia 09.12.2011r.
Szanowny Pan
Krzysztof Hetman
Marszałek Województwa Lubelskiego
Zwracam się do Pana Marszałka z wnioskiem o podjęcie wszelkich niezbędnych działań zmierzających do zażegnania konfliktu pomiędzy Prezesem Zarządu PKS Zamość Sp. z o.o. z pracownikami. Konflikt ten, w mojej ocenie, wywołany został działaniami Prezesa Andrzeja Sokoła, które nie służą rozwojowi firmy.
W trakcie spotkań, jakie odbyłem z przedstawicielami załogi, moi rozmówcy sformułowali następujące zarzuty w stosunku do poczynań Prezesa Sokoła:
- Brak sprzedaży biletów miesięcznych w miesiącu październiku, co spowodowało znaczne straty dla PKS Zamość
- Nakazywanie kierowcom nieuzasadnionego powrotu do bazy, podczas gdy praktyka dotychczasowa była taka, że np. kierowca ze Szczebrzeszyna parkował autobus w miejscu zamieszkania, by następnego ranka rozpocząć kurs do Zamościa – nieuzasadnione, zdaniem kierowców, zjazdy do bazy spowodowały wykonanie ogółem ok. 40 tys. km, co stanowi znaczny i nieuzasadniony koszt dla PKS Zamość
- Brak odpowiedniej polityki marketingowej, co skutkuje brakiem zamówień na kursy dodatkowe – np. każdego roku szkoły i parafie wynajmowały od 20 do 30 autobusów na pielgrzymkę maturzystów do Częstochowy; w tym roku wynajęty został tylko jeden autobus
- Zawieszenie rentownych kursów, takich jak Szczebrzeszyn-Zamość, z których dochód wynosił średnio ok. 3 zł za 1 km
- Zatrudnianie na pół etatu dodatkowych pracowników do opieki nad dziećmi w autobusach, podczas gdy pracę tę mogliby bez przeszkód wykonywać dotychczasowi pracownicy (np. kierowcy), którym Prezes Sokół zaproponował skandaliczne warunki płacowe, w efekcie czego umowy dużej części z nich ulegną rozwiązaniu z końcem tego roku
- Utrudnianie działań związkom zawodowym, poprzez niewpuszczanie na teren zakładu ich przewodniczących, którzy znajdują się na przymusowych urlopach
- Brak zakupu paliwa do stacji znajdującej się na terenie bazy PKS Zamość, co skutkowało koniecznością zakupu paliwa przez PKS na innych stacjach w cenie wyższej o średnio 30-40 groszy za 1 litr – sytuacja taka miała miejsce od 13 kwietnia do 22 października
- Wykorzystywanie mało pojemnych busów na trasie do Katowic, podczas gdy zwłaszcza w weekendy chętnych do skorzystania z komunikacji PKS jest znacznie więcej aniżeli miejsc w busach
- Brak realizacji obowiązków wynikających z ustawy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych – brak przekazania środków w ramach odpisów na rachunek ZFŚS
Moi rozmówcy podkreślają, że załoga i związki zawodowe skłonni są do daleko idących kompromisów i wyrzeczeń w ramach pomocy dla firmy. Takie wyrzeczenia są zresztą znane w historii PKS Zamość – przed kilkoma laty załoga zrezygnowała z „13-ki”, by wspomóc PKS w zakupie nowego autobusu. Pracownicy podkreślają jednak także, że wyrzeczenia te są możliwe tylko wówczas, gdy Prezes Zarządu PKS Zamość będzie osobą wiarygodną i faktycznym partnerem. Zarówno moi rozmówcy, jak i ja osobiście wierzymy, że działania Pana Marszałka, o podjęcie których niniejszym wnoszę, doprowadzą do takiej właśnie sytuacji.
Związki zawodowe działające w PKS Zamość z umiarkowanym optymizmem przyjmują zapowiedzi stworzenia na bazie PKS z terenu byłego województwa zamojskiego nowej spółki pod nazwą „PKS ROZTOCZE”. Plany powołania takiej spółki zakomunikował Pan Jacek Sobczak, Członek Zarządu Województwa Lubelskiego, podczas XV sesji Sejmiku Województwa w dniu 28 listopada 2011 r., w której po raz kolejny brałem udział w ramach mojej aktywności na rzecz transportu publicznego na terenie województwa lubelskiego, w tym na rzecz przyszłości PKS Zamość. Informację taką związkowcy otrzymali także podczas niedawnego spotkania z Panem Jackiem Sobczakiem w Urzędzie Marszałkowskim.
Z uwagi na fakt, iż już niejednokrotnie zapowiedzi działań wygłaszane przez niektórych przedstawicieli władz naszego województwa nie znalazły swego potwierdzenia w rzeczywistości, uprzejmie proszę Pana Marszałka o potwierdzenie planów powołania PKS Roztocze, a także przedstawienie harmonogramu działań, jakie Zarząd Województwa będzie podejmował w tym kierunku.
Uprzejmie proszę o ustosunkowanie się do treści niniejszego pisma w terminie ustawowym 14 dni od daty jego otrzymania.
W załączeniu: Pismo z dn. 0912.2011r. Związków Zawodowych działających w PKS Zamość.